Strony

czwartek, 28 kwietnia 2016

Część 1. Podstawy - 5. Symbolizacja.

Zarówno ta lekcja jak i następna o etykietowaniu będą zahaczały o bardzo podstawową wiedzę. Oba te narzędzia są bardzo duże i pewnie zostanie im poświęcony jeszcze nie jeden wpis. Te dwie lekcje będą miały na celu pokazanie najprostrzych sposobów używania tych narzędzi.








Wartości unikalne


W tej chwili mamy warstwę obiektów ale tak naprawdę nic ona nam nie mówi. Są kropki w jednakowym kolorze których nie sposób odróżnić a wiemy że mamy 4 typy obiektów:
- latarnie
- ławki
- kosze
- fontannę.

Symbolizacja służy między innymi do tego by po przez zróżnicowanie symboli łatwo odróżniać od siebie obiekty.  Na początek ustawmy inny kolor kropki dla każdego rodzaju obiektu.

- latarnie - pomarańczowy
- ławki - czerwony
- kosze - brązowy
- fontanna - niebieski.

Żeby to ustawić klikamy prawym przyciskiem myszy na warstwę obiekty i wybieramy "Właściwości".




















Zostanie otwarte okno "Właściwości warstwy". Wybieramy zakładkę "Styl".














Za pomocą tej formatki możemy ustawić styl wyświetlania naszych obiektów. Nie będę się rozpisywał jak zmienić kolor ,symbol czy wielkość dla wszystkich obiektów na warstwie bo dość oczywiste. Możemy się tymi funkcjami pobawić. My skupimy się na konkretnych typach obiektów.

Na początek wybierzmy sposób w jaki mają być wyświetlane nasze obiekty. Robimy to za pomocą listy rozwijanej w lewym górnym rogu. W tej chwili jest "Symbol pojedynczy" zmieńmy to na "Wartość unikalną" ponieważ dla każdego typu chcemy mieć inny kolor.














Ta zmiana odmieniła nieco naszą formatkę.















Musimy teraz wskazać w jakiej kolumnie naszej warstwy znajduje się wartość po której chcemy rozróżniać nasz styl. W naszym przypadku jest to kolumna "typ". Więc taką też wartość wybieramy w polu "Kolumna".







Teraz musimy sobie nasze wartości pobrać by do każdej przypisać odpowiedni styl. Robimy to klikając w przycisk "Klasyfikuj"















W tej chwili mamy listę naszych wartości unikalnych typów. Tak jak pisałem wcześniej chcemy mieć dla każdego inny kolor kropki. By zmienić symbol klikamy dwuklikiem w obrazek naszego symbolu.









Spowoduje to otwarcie formatki "Wybór symbolu".












W tej formatce możemy zmieniać wszystkie parametry naszego symbolu. Na tą chwilę skupmy się na kolorze. Symbol na mapie przedstawia nam Marker. Może się on składać jak w naszym przypadku z jednego prostego znacznika bądź z kilku naraz. W naszym przykładzie jest jeden i to go będziemy edytować. By to zrobić należy zaznaczyć nasz prosty znacznik po przez kliknięcie.












Zmieni nam to prawą część naszej formatki. Teraz możemy edytować sam znacznik. Jako że jest to fontanna to w polu wypełnienie wybieramy kolor niebieski.












Klikamy OK. Teraz zmieniamy kolory pozostałych obiektów zgodnie z tym co pisaliśmy wcześniej.

- latarnie - pomarańczowy
- ławki - czerwony
- kosze - brązowy
- fontanna - niebieski

Znacznik bez typu zmieńmy na kolor czarny. Jeżeli wstawimy obiekt i zapomnimy nadać typu czarna kropka będzie nam to sygnalizować.










Teraz klikamy OK. Nasze obiekty w oknie mapy zmienią kolory na ustawione przez nas wcześniej.


















Dodatkowo gdybyśmy nie pamiętali jaki kolor ustawiliśmy dla jakiego typu w oknie warstw przy naszej warstwie obiekty pojawiła się legenda z przypisanym typem do symbolu.
















Łączenie znaczników


Drugą rzeczą jaką bym chciał zmienić w naszym projekcie jest powierzchnia naszego skwerku. W tej chwili jest co prawda zielona ale chciałbym żeby bardziej przypominała trawę. Czyli tak jak poprzednio wchodzimy do "Właściwości warstwy" do zakładki "Styl".















Nasza trawa jest już zielona jednak chciałbym by była ciemniejsza i by występowały na niej symbole przypominające pojedyncze kępki. Najpierw zmieniamy kolor wybierając nasz symbol proste "Proste wypełnienie" oraz wybierając kolor z pola "Wypełnienie".















Gdy już mamy kolor o który nam chodziło musimy teraz dodać dodatkowy symbol naszych "kępek" trawy. Robimy to przez przycisk plusa pod listą symboli.




















Został dodany kolejny symbol.




















Jednak widzimy że jest to kolejne wypełnienie a nam chodzi o pojedynczy symbol. Musimy więc zmienić typ symbolu. Robimy to wybierając z listy "Typ warstwy symbolu".










Wybieramy z listy "Wypełnienie: znaczniki". Dodany zostanie znacznik.















Teraz należy go wyedytować tak by przypominał nasze kępki. Podświetlamy prosty znacznik oraz jako kępki wybieramy pionową kreskę.











Teraz chcielibyśmy zmienić kolor naszego znacznika z czarnego na jasno zielony. Jako że nasz znacznik nie wypełnienia a tylko obrys zmieniamy tylko kolor obrysu.










Dodatkowo chciałbym aby nasze znaczniki występowały "gęściej". W tym celu należy podświetlić "Wypełnienie: znaczniki".















W polu "Odległość pozioma" i "Odległość pionowa" zmieniamy wartości na 10 mm i klikamy OK.


















User symbols - czyli własne symbole w QGIS.


Wróćmy teraz do warstwy "Obiekty". Kropki w różnych kolorach dają nam już jakąś orientacje co jest czym jednak lepiej by było jakby były to bardziej wymowne symbole. QGIS oczywiście umożliwia taką opcję. Na początek wejdźmy jeszcze raz do "Właściwości" i zakładki "Styl".  Kliknijmy dwukrotnie w symbol fontanny. Uruchomi się jak wcześniej formatka "Wybór symbolu". Podświetlamy "Prosty znacznik" i z pola "Typ warstwy symbolu" wybieramy "Znacznik SVG". Jest to symbol w wektorowym formacie SVG












Teraz najlepiej rozciągnąć sobie trochę okno wyboru symbolu by lepeij widzieć nasze symbole SVG.



















Z "Grupy obrazów SVG" wybierzmy folder "amenity" obok wyświetlą nam się dostępne symbole. Jest w tym folderze również symbol fontanny który sobie wybierzemy.









Klikamy raz w naszą fontanne i już możemy zobaczyć że nasz "Znacznik SVG" zmienił kształt.











Jednak jest on w tej chwili za mały. Należy go powiększyć i dodać kolor. Rozmiar ustawiamy na 20 mm, wypełnienie wybieramy niebieskie i obrys ustawiamy na 5 mm.










Klikamy OK i już nasza fontanna zmieniła się w bardziej wymowny symbol.










Ale w tej części mieliśmy ustawić symbole przygotowane przez nas. By to zrobić najpierw musimy taki symbol przygotować. Możemy go narysowć w każdym programie do grafiki wektorowej i zapisać jako SVG (polecam darmowy Inkscape). Możemy również już gotowe symbole pobrac z internetu jako SVG bądź inny format plików graficznych i przekonwertować do SVG. W internecie znajdziemy wiele konwerterów ja polecam chociażby ten http://picsvg.com/. Ściągając jakie kolwiek pliki z Internetu pamiętajmy o prawach autorskich. Na potrzeby tej lekcji przygotowałem taki symbol latani.













Symbol w formacie SVG możecie pobrać stąd lub razem z paczką plików do tej lekcji na stronie z materiałami do kursu tu. Znów otwieramy "Właściwości warstwy" i zakładkę "Styl" wybieramy symbol latarni i "Typ warstwy symbolu" wybieramy znacznik SVG.




















Teraz poniżej naszych symboli widzimy ścieżkę jest to ścieżka w której znajdują się nasze pliki. Natomiast na liście folderów widzimy na samym dole folder "User symbols" w tym folderze znajdować się będą wszystkie symbole które dodamy. By nasz symbol się tam pojawił musimy go umieścić w odpowiednim folderze na naszym komputerze. Folder ten znajduje się zwykle pod takim adresem C:\Users\<nazwa twojego użytkownika na komputerze>\.qgis2\svg. Umieszczamy tam nasz plik SVG. Teraz możemy zobaczyć naszą latarnie po kliknięciu na folder "User symbols"




















Wybieramy naszą latarnie. Jeszcze należy oczywiście zmienić jej parametry ustawmy wielkość na 10 mm. Dodatkowo trzeba by ją było lekko przesunąć bo w tej chwili w miejscu postawienia latarni mamy jej środek a nie podstawę. Widzimy to na podglądzie na w lewym górnym rogu.









By "podnieść" naszą latarnię zmieniamy parametr Przesunięcie X, Y na -4,6 dla Y.







Klikamy OK i już możemy zobaczyć efekt naszych zabiegów.


















Ćwiczenie


W ranach ćwiczenia zmieńmy wygląd pozostałych elementów na warstwie obiekty oraz zmieńmy wygląd naszych ścieżek na warstwie skwerek. Mogą to być symbole przygotowane przez nas bądź wybrane z już gotowych.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz